Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Протягом 2020 року за даними МВС України сталося 4522 дорожньо-транспортні пригоди, причинами яких було керування водіями транспортними засобами у стані різних видів сп’яніння, при цьому, внаслідок таких подій загинуло 104 особи та 1554 особи зазнали травм різної тяжкості.
Відповідно до п.2.9 Правил дорожнього руху водієві забороняється керувати транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції
Згідно п. 2.5 Правил дорожнього руху України водій повинен на вимогу поліцейського пройти в установленому порядку медичний огляд з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
Відповідно до ч. 1 ст. 130 КУпАП керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, - тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 17000 грн. із позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі 17000 грн.
Щодо розгляду даної актуальної категорії справ у 2020 році слід зазначити про те, що суддями місцевого суду розглянуто 107 справ про адміністративні правопорушення за ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що складало 24 % від усіх розглянутих протягом минулого року справ про адміністративні правопорушення. Також станом на 31 березня 2021 року місцевим судом розглянуто 12 справ про вищевказані проступки, що складає 13% від загальної кількості всіх справ про адміністративні правопорушення, які перебували у провадженні суддів у першому кварталі поточного року.
Окремо слід зауважити, що вищезазначена норма закону передбачає три самостійних види наведених нижче правопорушень, які полягають у:
Зазначена категорія справ про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, проте її неявка не перешкоджає розгляду справи. Адміністративне стягнення за вчинення зазначеного правопорушення накладаэться судом протягом одного року з дня його вчинення (ч.6 ст.38 КУпАП). За результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 130 КУпАП, суддя виносить постанову у справі:
Постанова оголошується судом негайно після закінчення розгляду справи, а її копія протягом трьох днів вручається або надсилається особі, щодо якої її винесено.
Із 1 січня по 31 грудня 2020 року судом визнано винуватими та притягнуто до адміністративної відповідальності за даною категорією справ 92 особи та на них накладені стягнення у вигляді:
- штрафів на загальну суму 979200 гривень, з яких у добровільному порядку сплачено 305134 грн.;
- позбавлено права керування транспортними засобами 67 водіїв;
- у 20 справах провадження закрито, із них у зв’язку: із закінченням строку притягнення осіб до адміністративної відповідальності - 1, відсутністю події і складу адміністративного правопорушення – 19, звільненням від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення – 0. Жодна справа зазначеної категорії суддями не поверталася для належного дооформлення до місцевого підрозділу поліції. Примітним для даної категорії справ в минулому році є те, що судом розглядалися три справи за ст. 130 КУпАП відносно трьох жінок, по одній справі провадження закрито за відсутністю складу, у двох справах на осіб накладені вищенаведені адміністративні стягнення.
Також на кожного з порушників у 2020 році додатково покладався обов’язок по сплаті судового збору в дохід держави за вчинене правопорушення в розмірі 420 грн. 40 коп.
За період із 01 січня по 31 березня поточного року судом визнано винуватими та притягнуто до адміністративної відповідальності по даній категорії справ 12 осіб та на них накладені стягнення у вигляді штрафів на загальну суму 122400 гривень (добровільно сплачено штрафів на суму 16440 грн.) з позбавленням 10-х водіїв прав керування транспортними засобами різних категорій. У жодній справі протягом першого кварталу 2021 року судом правадження не закривалися: ні з підстав відсутності складу чи події адміністративного правопорушення, ні у зв’язку із закінчення строку для накладення адмістративного правопорушення. У 2021 році кожен із порушників додатково зобов’язувався судом сплатити збільшений розмір судового збору в дохід держави за вченене правопорушення, який дорівнює 454 грн. Слід окремо зауважити, що у першому кварталі поточного року надходження матеріалів у справах зазначеної категорії значно знизилося (на 52 %) в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Примітним для зазначеної категорії справ є такі тенденції:
Із судової практики суддів місцевого суду проглядається те, що середній числовий показник проміле алкоголю в повітрі, яке видихалося оглянутими особами, в підтвердження їх стану алкогольного сп’яніння водіїв та інших осіб, які керують транспортними засобами, дорівнював від 1 до 1,5 одиниці, типовими формами відмов водіїв від проходження огляду на виявлення стану сп’яніння на місці зупинки є усні (словесні) відмови та вчинення дій по залишенню місця зупинки або мовчання і жодне неарагування на вимоги працівників поліції.
Щодо новел адміністратвиного законодавства з приводу розгяду даної категорії справ слід зазначити про те, що з березня 2021 року чинним законодавством:
- встановлено заборону щодо можливості звільнення судом осіб від адміністративної відповідальності у зв’язку з передачею матеріалів на розгляд громадської організації або трудового колективу при вчиненні правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП (ст. 21 КУпАП) та при малозначності таких правопорушень (примітка до ст. 22 КУпАП);
- визначено, що у випадку, якщо особою, позбавленою права керування транспортним засобом, до закінчення строку дії такого стягнення вчинено нове адміністративне правопорушення, за яке застосовано стягнення у виді позбавлення права керування транспортним засобом, до стягнення за вчинення нового адміністративного правопорушення приєднується невідбута частина стягнення. При цьому зазначається, що загальний строк позбавлення права керування транспортним засобом може перевищувати гранично допустимий строк, передбачений частиною другою ст. 130 КУпАП, тобто загальний строк позбавлення такого права у випадку систематичного порушення може бути більшим ніж 10 (десять) років;
- збільшено строк накладення адміністративного стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП, зокрема, передбачено, що стягнення судом у таких випадках може бути накладено протягом одного року із дня його вчинення (ч. 6 ст. 38 КУпАП, у попередній редакції закону такий строк визначався тривалістю протягом трьох місяців);
- встановлені значно збільшені адміністративні стягнення за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП. Зокрема, збільшено розміри штрафів за вчинення вищевказаного проступку вперше (за це передбачено штраф в розмірі 17000 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на один рік), за повторне вчинення проступку протягом року – 34000 грн. штрафу з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого, за вчинення двічі протягом одного року аналогічного проступку передбачено штраф у розмірі 51000 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років та з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника. Слід зауважити, що зазначені санкції за адміністративні правопорушення за своїм змістом перевищують розміри багатьох видів покарань, які призначаються судом при розгляді кримінальних справ, пов’язаних з порушенням правил безпеки дорожнього руху;
- передбачено, що у разі фіксації обставин тимчасового затримання транспортного засобу в режимі фотозйомки (відеозапису) таке затримання відбувається без присутності понятих (ч.1 ст.265-4 КУпАП), а огляд водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, за умови застосування поліцейським технічних засобів відеозапису, - без присутності двох свідків (понятих) (ч.2 ст.266 КУпАП). У разі неможливості застосування поліцейським технічних засобів відеозапису під час такого огляду, огляд здійснюється у присутності двох свідків.
Окремо, всім громадянам та відвідувачам сайту слід роз’яснити те, що у випадку самостійного виявлення водіїв, які керують або мають намір починати рух транспортними засобами з очевидними ознаками сп’яніння (наявність нестійкої ходи, млявої мови, почервоніння обличчя та очей тощо), з метою попередження вчинення ними інших порушень правил дорожнього руху та для забезпечення безпеки руху для інших учасників потрібно невідкладно повідомити про такі факти місцевий підрозділ поліції за номером телефону 102.
Інформацію підготовлено прес-службою місцевого суду