flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Результати он-лайн анкетування відвідувачів суду щодо діяльності Липоводолинського районного суду Сумської області

 У період із 15 лютого 2016 року і по 16 травня 2016 року Липоводолинський  районний суд Сумської області проводив анонімне он-лайн анкетування відвідувачів суду, метою якого було виявлення об’єктивної та всебічної інформації про діяльність місцевого суду, а також з’ясування очікувань, пропозицій, зауважень і рекомендацій відвідувачів щодо підвищення ефективності та якості роботи зазначеної установи.

Відразу слід зауважити те, що підводяться підсумки опитування лише тих громадян, які заповнювали розміщену на офіційному сайті суду он-лайн анкету (посилання із офіційного сайту суду http://lv.su.court.gov.ua/sud1811/, закладка «УВАГА АНКЕТУВАННЯ») з 18 актуальних питань діяльності суду. Отже, з одного боку, опитування проводилось серед достатньо обмеженої кількості респондентів, які переважно користуються мережею Інтернет, а, з іншого боку, такий захід дозволяє виявити недоліки в роботі та пропозиції по покращенню діяльності суду серед найбільш соціальної активної частини громадськості району.
Усього в анкетуванні взяли участь 46 респондентів, що приймали участь у судових засіданнях (сторони по справам, обвинувачені, потерпілі), були залученні у цивільних справах в якості представників сторін тощо. Запропонована респондентам он-лайн анкета умовно містила три блоки питань: 1. З’ясування вікового цензу, статі та способу участі особи в судових засіданнях. 2. Основна частина - оцінювання за вимірами якості. 3. Зауваження та рекомендації.
Як показало опитування, переважна більшість опитаних респондентів отримують інформацію про діяльність суду з офіційного сайту в мережі Інтернет та під час спілкування з працівниками апарату в телефонному режимі, інша частина відвідувачів – отримують інформацію про діяльність суду з інших джерел (в тому числі, під час перебування в приміщенні суду при особистому спілкуванні з працівниками апарату суду).
Проведене опитування показало, що всі, хто активно користується офіційною веб-сторінкою місцевого суду (це майже 80 відсотків відвідувачів), знаходять і отримують потрібну для них інформацію саме на сайті.
По першому блоку питань, результати анкетування свідчать про те, що:
– 2/3 осіб-відвідувачів суду мають вік від 26-39 років, 12,5 % - це особи 40-59 років, 8,3 % – особи, у віці від 18-25 років, і лише 4,2 % - особи, які досягли 60 років і старші;
– 54,5 % відвідувачів суду складають чоловіки і відповідно 45,5 % жінки;
– 60 % осіб-відвідувачів суду є сторонами по різних справах, 40% є представниками сторін, представниками інших осіб за довіреністю.
По другому блоку питань 66,7 % опитаних оцінюють зручність умов перебування у суді як добрі, 25 % - як відмінні, 4,2 % опитаних такі умови вважають незадовільними  (зокрема, це достатність та зручність місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами справи, підготовка до судових засідань, чистота приміщень суду); 48 % і 43,5 % опитаних вказала на повноту, якість та доступність інформації про діяльність суду для відвідувачів як добру і відмінну відповідно, і лише 4,3 % як задовільну (це перш за все, наявність в суді інформаційних стендів, зразків документів, порядку сплати судового збору, зрозумілість інформації щодо місця та часу проведення судових засідань, наявність інформації в Інтернеті тощо).
Окремо слід замітити те, що 86 % проти 14 % опитаних користуються офіційною сторінкою суду в мережі Інтернет і на зазначеному сайті 80 % респондентів знаходять потрібну їм інформацію, що свідчить про виконання вказаним електронним джерелом інформації інформативно-довідкової функції.  
 Позитивним є й те, що більше половини опитаних респондентів високо сприймають роботу суддів Липоводолинського районного суду Сумської області. Так, більше 86 % опитаних вважають, що судді місцевого суду є неупередженими та незалежними і забезпечують справедливий судовий розгляд, 4,2% відсотки вважали навпаки, іншій частині респондентів було важко визначитися із відповіддю; 94%розглядали суддів місцевого суду коректнимита ввічливими у ставленні до відвідувачів суду.
Досить високо була оцінена відвідувачами і робота працівників апарату місцевого суду. Так, 95 % опитаних осіб вказували на те, що при спілкуванні з ними працівники нашого суду виявляють коректність та ввічливість; 5 % респондентів надали негативну відповідь (цей показник свідчить про те, що керівництву суду слід усувати вказаний недолік шляхом вдосконалення роботи апарату з відвідувачами, налагодження контакту з останніми з дотриманням етичних правил спілкування).
75% опитаних не зазнавали перешкод у доступі до канцелярії суду, а90 % респондентів телефонували до суду і завжди отримували потрібну для них інформацію. Примітним є взагалі відсутність негативних відповідей у респондентів з приводу наявності в суді будь-яких перешкод у доступі до канцелярії та по безперешкодному вирішенню інших справ в суді (включаючи, подання позову, ознайомлення з матеріалами справ, отриманнясудових рішень та ін.), а також щодо неможливості отримання необхідної інформації в телефонному режимі.
Ефективність організації роботи місцевого суду респондентами сукупно оцінювалася за багатьма критеріями, включаючи дотримання строків та процедур розгляду справ, вчасність, з урахуванням поштового перебігу, надіслання судом повідомлень про розгляд справ, та обґрунтованість перенесення судових засідань, додержання графіків судових засідань щодо часу слухання справ тощо.
Разом із цим, підсумки статистичних відомостей з питання оцінки ефективності організації роботи суду свідчать про те, що:
– 41,7 % опитаних підтвердили те, що діяльність суду є на належному рівні (встановлена оцінка «добре»);
– 37,5 % оцінюють діяльність суду на високому рівні (встановлена оцінка «відмінно»);
 – 12,5 % респондентів оцінило роботу суду як задовільну, а 8,3 % як незадовільну.
Практично це означає те, що 20 % респондентів з опитаних не задоволені роботою місцевого суду. Детальний аналіз результатів анкетування свідчить про те, що на ефективність роботи суду з точки зору опитаних осіб впливають перш за все тривалість розгляду справи в суді з дотриманням розумного строку, невчасність початку судових засідань та зайнятість судді у розгляді інших більш складних справ, покращення оперативності сповіщення по засобам поштового зв’язку та з використанням новітніх технологій про час та місце судових засідань. 
Ураховуючи те, що Липоводолинський районний суд Сумської області за статистичними даними 2015 року по навантаженню на суддів обіймає 10 місце з 20 місцевих судів області, то слід зауважити про те, що не є гострим питання дотримання розумних строків судового розгляду справ. Разом із цим, друге місце у пропозиціях по покращенню діяльності суду обіймає рекомендація опитаних по дотриманню розумних строків розгляду справ (26,1 % респондентів).
Однак, слід зазначити, що і в такій ситуації суддями, та працівниками апарату суду вживаються певні заходи для покращення ситуації в цьому напрямку. Це перш за все врахування позиції сторін щодо часу наступних судових засідань, завчасне надсилання судових викликів та повідомлень сторонам, складання  суддями графіків планомірної роботи з дотриманням розумних строків розгляду справ. Зокрема, узагальнені показники свідчать в своїй більшості про те, що саме 79 % опитаних осіб, вказували на те, що судді враховують їх бажання щодо призначення дня та часу судових засідань по справі, а перенесення слухань є обґрунтованими, і лише 8,3 % осіб зазначили, що затримки у розгляді справ не відбувалися з поважних причин. 80 % опитаних вказували, що вони вчасно отримували судові повістки та повідомлення про розгляд справ, і лише 8,3 % такі повідомлення отримували не вчасно, іншій частині опитаних було важко відповісти на це запитання.  
Також слід звернути увагу на те, що 45 % опитаних респондентів підтвердили те, що їх враження від візиту до суду відповідали очікуванням, а 50 % респондентів підтвердили те, що вони отримали кращі враження від візиту до суду ніж очікували і лише 5 % мали негативні враження від відвідування суду. Це є також фактичним підтвердженням уважного, ввічливого і конструктивного ставлення працівників суду (як суддів, так і працівників апарату суду) до відвідувачів установи.   
 По третьому блоку питань щодо пропозицій по покращенню якості роботи суду респонденти розподілили пріоритети таким чином:
– у першу чергу (34,8 % респондентів) визначили те, що необхідно поліпшити зручність та комфортність перебування відвідувачів у суді та покращення матеріально-технічного забезпечення суду;
– у другу (26,1 % респондентів) - обрали дотримання розумних строків розгляду справ;
– у третю чергу (17,4 % респондентів) вказували на необхідність підвищення повноти та ясності інформації на стендах і на офіційному сайті;
– у четверту чергу  (8,7 % респондентів) опитувані порушували питання покращення для них доступності суду.
При цьому, якість роботи працівників апарату суду респондентів практично не цікавила (0 % від опитуваних).
Таким чином, підсумки анкетування свідчать про належний в цілому рівень організації роботи Липоводолинського районного суду Сумської області, доступність та відкритість суду для відвідувачів та професіоналізм працівників суду, що в свою чергу підтверджується оцінкою якості роботи суду відвідувачами середнім балом 4 по 5-тибальній шкалі.
Окремо і систематизовано слід зупинитися на пропозиціях, які викладені в анкетах респондентів, і стосувалися саме покращення роботи суду, зокрема ними є:
1) збільшення місць для очікувань громадян (установити більшу кількість місць для сидіння відвідувачів, встановлення додатково столів для написання заяв, ознайомлення з матеріалами справ тощо), покращивши у такий спосіб матеріально-технічне забезпечення суду;
2) установлення в приміщенні суду електронного терміналу для електронної сплати судового збору та штрафів;
3) провести переатестацію суддів з метою підвищення їх професійного рівня.
Липоводолинський районний суд Сумської області і надалі буде докладати зусиль та намагатиметься створювати дієві механізми для того, щоб суд функціонував на засадах верховенства права, щоб забезпечувалася висока якість та ефективність правосуддя, щоб розгляд справ був справедливий і публічний, в межах розумного строку, незалежним і безстороннім судом, а пропозиції та побажання відвідувачів суду, які зазначені в анкетах, обов’язково будуть прийняті до уваги та враховані для покращення організації роботи суду в подальшому. 
                                     Результати анкетування узагальнив суддя-спікер Бутенко Д.В.